0612249858 info@inechristov.nl
Selecteer een pagina

Angst, een emotie die veel mensen op dit moment in haar greep heeft. En ken je de broertjes en zusjes van angst al? Alert, gespannen, verontrust… Lees in deze blog wat angst je wil vertellen.

Angst is voor mij een belangrijk thema geweest. Ik heb me daar behoorlijk door laten beperken, tot het echt niet meer ging. Een aantal jaar geleden leerde ik van mijn merrie geleerd dat angst vraagt om leiderschap. Zonder leiderschap kwamen we simpelweg niet van het erf. Haar wereld was heel klein en ze vertrouwde niemand. Het koste mij bloed, zweet en tranen voordat ze mij als leider accepteerde. Uiteindelijk heb ik haar geleerd hoe ze zich dapperder kon opstellen en zo haar wereld kunnen verruimen. Hiervoor was leiderschap, communicatie en vertrouwen nodig.

Een paard laat zich relatief eenvoudig leiden. De mens is vaak geneigd om de makkelijke weg te kiezen. En dus met een grote boog om je angst heen te gaan. Dat voelt comfortabeler en dat heb ik ook een lange tijd gedaan. Maar er kwam een moment dat ik het spuugzat was dat ik mijn uitdagingen niet aanging.

Mijn persoonlijke ervaring met angst

Tijdens een training schreef ik ooit een uitgebreide brief aan mezelf met als thema:

Waarvoor ben je bang en wat kan er allemaal misgaan?

Na een A4 aan uitgekauwde angsten was mijn eindconclusie: Ik ben bang dat ik mijn leven verpruts met niet durven. Dat was een confronterend inzicht. Ik wil leven in plaats van overleven. Zelf aan het stuur. Mijn monsters aankijken en toch gaan.

Mijn actieplan was toen: pak de leiderschap over je eigen leven.

moed

Parachute springen als ultieme test

Ik bedacht dat het misschien zinvol zou zijn om iets heel engs te doen. Op die manier kon ik leren om te gaan met angst en er meteen vergoed van verlost zijn, dacht ik. Niet was minder waar.

Ik dacht: Wat lijkt mij mega eng om te doen? Uit een vliegtuig springen.

Ok, dan ga ik dat doen. Het leek mijn man Ivo ook wel leuk. Zo gezegd, zo gedaan.

Eerlijk is eerlijk, ik vond het best eng. Maar mijn prestatiedrang was sterker. Ik heb gezegd dat ik het zou doen, dus dan doe ik het ook. Slik.

angst parachute

(Wil je het filmpje bekijken van hoe ik eruit zie wanneer ik doodsangsten uitsta? Check dan m’n Facebook.)

Weer op grond kregen we een mega adrenaline kick. Wat gaáááaf! Je voelt aan alle vezels in je lijf, you’re ALIVE and kicking! Wat een bevrijding!

adrenaline

Missie geslaagd … of toch niet?

Dat euforische gevoel was helaas van korte duur. Toen we in de taxi teruggebracht werden naar het beginpunt, bekroop mij een gedachte. Iemand had ons voor de sprong -ter geruststelling- gezegd dat de kans dat er iets mis kon gaan heel klein was. Veel kleiner dan dat je bijvoorbeeld een auto-ongeluk zou meemaken….

Raad jij eens welke angst nu naar boven kwam? Precies! Als inzittende van een auto op een drukke weg met – wie weet- welke idioten achter het stuur. Daar ligt het risico veel hoger. Bah, wat voelde ik mij ineens kwetsbaar in een auto.

Ik concludeerde toen twee dingen:

1. Door mijn angsten aan te kijken/gaan, voelde ik me dapper en groeide mijn zelfvertrouwen.

2. Het angst gevoel naderhand ontstond na een gedachte. Als ik mijn gedachten kan sturen, dan kan dat veel invloed hebben op mijn angsten. (Later leerde ik dat je ook kunt kiezen om gedachten niet allemaal te geloven)

De emotie Angst

Een aantal maanden geleden volgde ik ook de themadag over Angst bij de opleiding Emotiecoaching van Vera Helleman. Hier leerde ik genuanceerder te kijken naar Angst.

Angst bestaat eigenlijk uit een groep van emoties. Die kun je rangschikken naar het verschil in energie/frequentie. Redelijk bovenaan de ladder van angstemoties vind je bijvoorbeeld: opgelucht, waakzaam, verantwoordelijkheidsgevoel en verstandig. Onderaan de ladder van angst vind je emoties zoals hulpeloos, bevroren en panisch. Je begrijpt dat het voor jou gezonder is vooral emoties te ervaren die bovenaan de ladder staan.
Tot slot deel ik graag een aantal angst aanverwante emoties én de richting die de emotie je probeert te duiden.

“Alert

Op je hoede zijn vertelt je dat jij denkt jezelf te moeten voorbereiden op mogelijk naderend onheil. Alert zijn waarschuwt je iedere stap bewust te zetten.

Gespannen

Spanning vertelt je dat er daar en straks iets spannends aan zit te komen dat jou vraagt moed te verzamelen.

Verontrust

In de categorie angst zorgen de meeste emoties ervoor dat je je terugtrekt, verontrusting wil dat je handelt!.

Ziektevrees (hypochondrisch)

Ziektevrees vertelt je dat jij zorg moet gaan dragen voor zowel je lichaam als je geest. Jij kiest niet je gedachten, maar jij kunt wel kiezen of je ze gelooft of niet!

Angst wil je vertellen dat wat je extern hebt gelegd weer intern wil komen. Jij bent de creator van je eigen leven. Jij hebt de leiding.”

Bron: Emotie Encyclopedie van Vera Helleman. Wil je dit boek bestellen? Klik dan hier

Kortom:

angst aankijken