Logo en stijl

Jouw bedrijfslogo en huisstijl

Hoe komen we samen tot een passend logo?

Jouw verhaal, jouw doel

Je bent een bedrijf begonnen met een missie. De reden waar je iedere dag je bed voor uitkomt. Misschien sta je er niet vaak bewust bij stil, maar er is een reden waarom je doet wat je doet. Je wilt iets bijdragen aan de wereld. Wat is je intentie? Je wilt mensen ergens mee helpen of je voelt de drang om jezelf en je talenten te ontwikkelen. En/of je volgt je gevoel en doet de dingen waar jij een ‘blij mensch’ van wordt.

Het logo dat past bij jou

Het logo heeft jou en jouw verhaal als fundering. Ik probeer jouw missie te vangen in een logo. Samen met kleur, lettertype en vorm maak ik er een aansprekend geheel van. Een logo heeft een aantal criteria, want het moet geschikt zijn voor meerdere doeleinden. Ik zorg ervoor dat jouw logo zowel op een postzegel net zo goed tot z’n recht komt als op een vrachtwagen.

Wat is mijn stijl van ontwerpen?

Mijn werk kenmerkt zich door eenvoud en elegantie. Ik probeer een extra dimensie mee te geven, die misschien niet iedereen opvalt. Ik geloof niet in schreeuwen. Ik hou juist van schoonheid, balans en daarmee duidelijkheid. Ik ben dol op een subtiele twist, dus als ik die kan integreren zal ik het niet laten.

Elegant = aantrekkelijk, beleefd, charmant

Eenvoud= simpelheid, afwezigheid van praal, bescheidenheid

“Start with the end in mind”

Het ontwerp proces

1. Het maken van een moodboard (sfeerbord)

Een moodboard is een digitale collage. Het heeft als doel een concept, idee, gedachte of gevoel te visualiseren. De collage kan gebruikt worden om een sfeer weer te geven met behulp van afbeeldingen of notities. Het is een manier om abstracte ideeën concreet te visualiseren.

Visualiseren is het vertalen van jouw wensen, dromen of gedachte naar een beeld. Je kunt het ook verbeelden noemen.

Een moodboard gaat om het creëren van een uitstraling + gevoel. Je kunt dit bereiken door op zoek te gaan naar alles (foto’s, tekeningen, kunst, teksten, gedichten, filmpjes, muziek, beeldmerken) wat voor jouw gevoel jouw bedrijf/initiatief/product ademt.

Wanneer het een logo ontwerp betreft voor een ZZP’er gaat het ook grotendeels om je vertaling van jouw persoonlijkheid. Je persoonlijke smaak mag daar gerust een groot deel van zijn. Kortom, wie ben jij en waar sta jij voor?

    2. Het maken van een concept 

    Nu we de sfeer bepaald hebben, kijken we naar welke elementen daar wel en niet in thuishoren. In deze fase is het beslissen wat er wel en niet bij hoort. we gaan dus ook zeker schrappen. In deze fase kan het dus zijn dat er ineens nieuwe combinaties ontstaan.

    Dit is mijn favoriete fase, want hier ga je creatief denken. Kan deze vorm samen met deze kleur, of komt dit font beter uit in deze kleur?

    Kleuren
    Het is handig om minimaal 2 kleuren te kiezen. In het ontwikkelen van een stijl is fijn om 1 basiskleur te hebben en een steunkleur. In de meeste logo ontwerpen ga ik voor 2 basiskleuren en 2 extra kleuren.

    Lettertype/ Font
    Naast het lettertype dat in het logo voorkomt, is het voor verdere uitwerking ook slim om een bijpassend font te kiezen voor bijvoorbeeld tekst op je website.

    Ook een lettertype heeft z’n eigen uitstraling: BV Speels, zakelijk, strak, herkenbaar, modern.

    Presentatie
    In een conceptboard presenteer ik 3 logo voorstellen, inclusief kleur, lettertypes en beeldmerk.

    kleuren keuze

    3. Het styleboard

    Concept uitwerken naar een ontwerp, het bepalen van een stijl.

    Het styleboard (ook wel concept board) zal het ontwerp verder vormgeven naar een meer definitieve vormgeving. Een styleboard is een eerste aanzet voor een stijlgids waarin de toepassing van de vormentaal op de verschillende componenten en hun verschijningsvorm beschrijft.

    Het betreft dus vooral de beslissingen:

    – welke vormen, fonts en kleuren gaan we definitief inzetten?

    – voor welke toepassingen wordt het logo + stijl ingezet?

    – hoe gebruiken we het logo + stijl in de verscheidene toepassingen?

    – het daadwerkelijk maken van de ontwerpen; wat komt waar?

    kleuren keuze

    4. Het maken van een stylegids

    Hoe zorg je ervoor dat het logo en de stijl eenduidig vertoond wordt? Het omschrijven van de regels voor gebruikers + vertonen van voorbeelden

    In praktijk wordt het styleboard soms overgeslagen en direct besloten tot een stylegids. Daarin worden regels en toepassingen omtrent verschillende media middelen beschreven. Voorwaarde daarvoor is dat men in die fase definitieve beslissingen genomen heeft omtrent het gebruik van media middelen.

    Een stylegids heeft als doel een consistent gebruik van de huisstijl te omschrijven. Vooral wanneer je media uit gaat zetten naar externe partijen is het zinvol om de regels mee te sturen. Op die manier voorkom je misverstanden m.b.t. het gebruik van het logo, kleuren en lettertypes.

    Wat staat er minimaal in de stijlgids?

    • main logo
    • variaties op het logo (staand/ liggend/ met/zonder titel)
    • beeldmerk
    • kleuren
    • fonts
    • eventueel voorkeur voor bepaalde afbeeldingen
    huisstijl

    5. Het opleveren van het logo

    Het ontvangen van geschikte bestanden

    Bij de daadwerkelijke oplevering van het logo + stijlgids ontvang je tevens alle mogelijke type bestanden. Die kun je daarna zelf gebruiken voor verschillende toepassingen, zoals bijvoorbeeld drukwerk, je website en dergelijke. Geef dus gerust aan welke formaten je nodig denkt te hebben.

    In praktijk worden stap 1 en 2 samengevoegd. Ook voor stap 4 en 5 hebben we slechts 1 contactmoment, dit is namelijk efficiënter. Hierboven deelde ik het proces in stappen, in praktijk kunnen we hier vanaf wijken.

    ine christov

    Logo’s ontwerpen vind ik één van de leukste dingen om te doen. Het is altijd maatwerk, dus is iedere keer weer een uitdagende puzzel.

    Bovendien, hoe leuk is het als ik jou BLIJ kan maken met een mooi logo + huisstijl?!

    Ik vind het een eer jouw bedrijf een stralend gezicht te geven en help je graag.

    logo

    “Your vibe attracts your tribe.”

    Wat vinden mijn opdrachtgevers ervan?

    “Ik krijg van mijn klanten goede reacties op jouw werk, dat wilde ik je even laten weten”

    Petra Zoodsma - Huitema

    Eigenaar, Pure InSense

    “Werken met Ine, is werken met iemand die no-nonsense is, doet en uitvoert. Snel, flexibel en helder.”

    Denis Brull

    Senior communicatieadviseur, Okkinga Communicatie

    “Nogmaals dank voor je mooie moodboard. Ik ben echt nog steeds heel geraakt door het treffende van de logo’s, want het is eigenlijk precies waar ik naar op zoek ben.”

    Jeanine Koning

    Eigenaar, Yinschool

    Tarief logo ontwerp

    Ontwerpen nieuw logo/symbool

    • Presentatie van drie varianten en twee correctierondes
    • Gekozen ontwerp wordt met stylesheet aangeleverd
      (kleurcodes en lettertypes)
    • Oplevering in diverse bestandsformaten, zoals JPG, PNG, PDF, EPS.
      Zo kun je het logo zelfstandig gebruiken in allerlei uitingen.

    € 467*

    Vectoriseren bestaande logo/symbool

    • Vectoriseren bestaande logo (daardoor oneindig te vergroten)
      Inclusief bovenstaande uitwerken naar bestandsformaten AI, PDF, EPS.

    * ) Alle bovengenoemde prijzen zijn ‘VANAF’ prijzen en exclusief 21% B.T.W.